Saturday 10 December 2016

Assalamualaikum.

Tahun 2016 semakin melabuhkan tirainya.
Bagi aku, tahun ni adalah tahun yang sangat bermakna untuk aku.
Tahun hijrah untuk diri aku.

Perkara yang paling istimewa terjadi dalam tahun ni adalah pada ulangtahun kelahiran aku,
Di mana aku celebrate kat dalam Akademi Kastam DiRaja Malaysia, Melaka.
Benda yang aku paling tak pernah terfikir untuk terjadi kat aku.

Alhamdulillah. 
Aku percaya, berkat sabar dan doa, Allah berikan aku hadiah yang sangat indah untuk aku kenang sampai bila2.
Tiada daya untuk aku ucap rasa syukur selain tunduk sujud kepadaNya.
Aku terpilih untuk bekerja dalam Kastam.
Sejujurnya, tak pernah aku terfikir untuk bekerja dalam badan beruniform.
Tapi aku terima dengan apa yg telah Allah tetapkan sebagai salah satu jalan hijrah aku.
Mudah2an, jalan ini yang terbaik untuk aku dan family n insan2 yang aku sayang.
inshaaAllah.

Sekarang aku dah ada kat Langkawi.
Berada di sini untuk bekerja.
Mulakan hidup yang baru, dengan kawan2 yang baru, suasana yang baru, realiti dunia yang baru.
Pernah aku minta kat Allah "Ya Allah, seandainya boleh, teringin sangat dalam tahun ni, aku nak naik flight pergi mana2 walaupun dalam Malaysia. Sungguh aku teringin sangat."

Pernah jugak plan nak pergi Langkawi, tapi plan tak jadi.
Hakikatnya, Allah dah plan yang terbaik untuk aku.
Dapat kerja kat Langkawi n naik flight berulang2 kali.
Doa dan sabar, 2 benda penting yang aku tak pernah berhenti buat dlm hidup aku.

Segala apa yang terjadi aku terima dengan hati yang lapang.
Sgt banyak nikmat yang harus aku syukuri dari mengeluh dengan ujian2 yang kecil.
40 hari aku di Langkawi, Allah beri aku ujian sakit.
Aku redha dan bagi aku itu sekadar ujian untuk menghapuskan dosa2 kecil.
Mudah2an.. Aminnn. 

Dari Akmal aku dapat teman sebilik yang sangat baik.
Kak sarah, Ina, Kaka.. Doranglah penyeri aku kat sini bila rindu kat family.
Alhamdulillah, partner kerja pun dapat yang best.
1st partner perempuan, tapi senang nak tolak ansur. Tak byk kerenah.
2nd partner lelaki. Baik sangat. Jaga aku macam menatang minyak yang penuh.
Nasib la current partner ni tunang orang, klu tak aku rse boleh cair hati aku ni.
Mohon hati aku terus kuat. 
Kadang2 menangis jugak, terpikir kenapa la ada orang yang sebaik dia ni. 
Sebab aku tak pernah jumpa orang macamni selama ni exception utk abah n siblings la.
Hahahaha..

Nak kata cari jodoh kat sini, aku tak pikir lagi buat masa sekarang.
I am not ready yet. Selesa hidup bujang dengan kawan2 yg ada sekarang.
So tahun ni bukan tahun cari jodoh kot. hahaha
Tahun depan maybe.. Hmm.. sbb umur pun dah patut ada teman  hidup.
Semoga jumpa yang bukan suami orang, bukan tunang orang, bukan kekasih orang.
InshaaAllah.. Amiin..

Tahun ni jugak dapat menunaikan hajat untuk ada lesen kereta.
Tak sabar nak ada kereta sendiri pulak, 
Ada rezeki maybe tahun depan.
Tapi yang paling aku teringin, nak pergi Tanah Suci Mekah.
Tapi dengan semua family members. Moga tercapai hajat.
Kalau dapat pergi dengan suami pun ok jugak. hahaha <berangan jap>

Apa2pun, moga tahun depan adalah tahun yang lebih baik untuk aku..
Aku akan merancang tapi aku tahu perancangan Allah adalah yg terbaik.
Yakin pada diri, teruskan usaha dan jangan pernah mengalah okayy.

Sekian.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...