Saturday 4 June 2011

TERLUPA... :p

Salam semua... Actually aku terlupa yg aku ada blog... So terlupa la saya untuk update.. haha.. Sengal ubi betol kn..? Dgn selamber nyer bg adik aku pakai lptop wat mcm harta sendiri.. hehe,, takpelah.. Aku pon busy ckit kat rumah.. hehe..  Aku pon hmpir telupa yg kita dah msok bulan Rejab kn..?? thanx to walid bg msg kat JPM Mobile psl bulan rejab.. :) 

Sebelum terlupa, jom kita singkap ckit klebihan Bulan Rejab nie.. >>>


Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (QS At-Taubah: 36)


Diriwayatkan daripada Sayyiduna Anas bin Malik رضي الله عنه beliau berkata: Adalah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم apabila telah masuk bulan Rejab, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم berdoa: Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahilah berkat kepada kami pada bulan Rajab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. (HR Imam Ahmad, ath-Thabarani dan lain-lain)


Umat Islam juga disunatkan utk berpuasa di Bulan Rejab., byk sgt hikmah & kelebihan yg dijanjikan Allah S.W.T


Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang berpuasa sebulan pada bulan Rejab, maka Allah Taala menyeru kepadanya " telah wajib hakmu atasKu, mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian dan kebesaranKu, tidak akan Aku tolak hajatmu. Engkau adalah jiranKu daripada semua makhlukKu. Engkau kekasihKu daripada semua makhlukKu. Engkau mulia di sisiKu. Berbahagialah kamu, tiada hijab di antara Aku dan engkau".

Antara kelebihan berpuasa di bulan rejab mengikut hari..??


1) 27 Rejab : diberi pahala seperti puasa enam puluh bulan. Jika disertai dengan ibadat bersedekah,diberi pahala berpuasa seribu tahun.

2) 1 hari Rejab : diberi pahala seperti berpuasa 40 tahun dan diberi minum air syurga serta diberi pahala seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya.

3) 2 hari Rejab : akan digandakan pahala ibadatnya.

4) 3 hari Rejab : akan dibina benteng yang akan menghalang ke neraka pada hari Kiamat.

5) 4 hari Rejab : akan dijauhi bala bencana dan penyakit yang berat serta fitnah dajjal pada hari Kiamat.

6) 5 hari Rejab : akan diamankan daripada azab kubur.

7) 6 hari Rejab : akan dikeluarkan dari kubur pada hari Kiamat dengan muka yang bercahaya.



KUKUHKAN IMAN, TINGKATKAN AMAL.. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...