Monday 3 September 2012

CERITA SYAWAL. ^___^

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni dah 16 Syawal rupanya.. cepat masa berlalu kan..? 
Aku pulak baru terhegeh2 nak buat entry utk Syawal haritu..
Papepon, Selamat Hari Raya Aidilfitri utk semua ahli keluarga & sahabat handai & teman2..
Maaf Zahir Batin ye.. -macam dorang bace jep- haha...

So per cer Syawal..?
Bagi aku Syawal kalini agak meriah jugak even mama n abah x sihat sangat an..?
Sebabnye, malam sebelum raya tu dah balik kampung kat rembau..
So what..? Bese la org balik kampung kan..? Raya pulak..
Hmm.. Actually aku memang dah lama x tdo kampung. Last tido kampung masa awal2 skola menengah dulu kot.. x igt dahh.. Serius lama sgt da tak tido kampung..
So kami rancang untuk tido sampai raya ke-2..
Alhamdulillah, dpt jugak merasa berbuka kat kampung setelah berkurun lamanya tak berbuka kat sana kn..?
Yela, atok n nenek dah xde kan...? 
So paklang n maklang bertekad utk pakse kitorang 1 family balik kampung.. tido sana..
Kalau kitorang x balik jugak, paklang n maklang akan datang rumah amik kitorang bawak balik kampung.. 
Haha.. Sampai begitu sekali.. Anak2 maklang pon sampai telefon, datang rumah suruh balik kampung..
Syahdu an..? hehe..

Walaupon aku duduk kampung, aku x boleh nk bersenang lenang sgt lah kan...?
Means x boleh nak jadi anak dara pemalas.. haha.
Sebab menantu sulung maklang yang gila rajin tu balik utara.. So tinggallah kakngah n kaklang je.
Kaklang plak lambat baliknye, So aku kena turun dapur, tolong segala2nya..
Gila la kan kalau x turun sebabnya kakngah buat kerja sambil kendong anak..? X ke macam kejam sgt kalau aku x turun.. haha..
Kakngah cakap "nasib baik kau ada.. Ganti kaklong kau".. haha baik an..?? Ngee~~~
Aku pulak jawab " mesti larr kena pandai masuk dapur.. nanti kat rumah mertua nanti sonang" hehe. Poyo je statement..? Rombongan pon x nampak bayang lagi.. haha..

Papepon seronok sebab 1st time aku dpt solat raya seumur hidup aku..
Before2 ni asyik x dpt je.. Sedeyy.. lepas tu dapat melawat kubur arwah atok, nenek, moyang n cousin.
Arwah cousin aku ni anak maklang. meninggal 3 hari lepas lahir sebab xde tempurung kepala.
Baru aku tahu yg arwan cousin aku dipangku oleh arwah moyang aku.. Faham ke..?
Means arwah moyang aku dah lama meninggal n arwah cousin aku tumpang liang lahad arwah moyang aku.
Means dlm kubur tu ada 2 org lah.. Aku baru tahu ok...? hehe..

Kat kampung tu memang busy lar kn..? serius sgt penat tapi seronok..
Mcm2 sedare aku jumpe.. kwn2 mse kcik dulu sume dah besar2,, segan je nak jumpe.. haha.
Raya ke-2 petang tu aku balik n raya kat kampung belah abah kat Labu Batu 8.
Malam pergi Paroi Jaya pulak.. lepas tu baru balik rumah.. Penat gle woo...

Raya ke 3 pulak aku diserang selesema n batuk..
Tapi papepun, aku stil kena masak utk mlm harinya.. Kira mcm open house utk family belah abah..
Selalunya aku masak dgn mama.. Kalini aku masak sorg2 maa..
Dgn x sihatnya, memang dugaan gle..
Tp buat simple je.. just masak mihun goreng singapore n spagetti bolognese je..
Abes je masak memang rasa nak pengsan..
Lepas je tetamu balik semua terbungkang.. pinggan pun kumpul je dlm sinki.. sambung esok utk basuh. haha.
Nampak sgt kan kepenatan yang melanda...? hehe.

The next2 day tu, duduk rumah je.. tunggu orang dtg raya,,
Then saya pon poie beraya jugakk.. 
Dapat jugak beraya rumah kwn2 skola.. 7 rumah jugak aku pegi..
2 rumah cikgu yg wajib pergi are rumah Mama Nora iaitu ckgu kimia n Ckgu Faridah iaitu ckgu B.M aku..
Soalan wajib dr cikgu2 adalah pasal..?? boyfriend n kahwin.. haha.. hamikkk ko..!!
Tapi Mama Nora ckp kami dah cantik2.. haha.. Nampak sgt dulu selebet gila..
Patut la kalau aku jumpe adik junior, dorang mcm x perasan sgt.. haha.. <Gile lah perasan> hihi..

Masa seronok2 beraya haritu, aku dpt berita sedih..
Masuknye syawal ke 7 sbb dah lepas maghrib waktu tu..
My lovely uncle kembali dijemput Allah.. Arwah kena stroke masa ramadhan ke 6 haritu..
Jumaat Syawal ke 6, lepas mghrib, arwah sesak nafas..
Doctor ckp, glucose level arwah = 0..?? Mcm x percaya je..
Cara arwah pergi mcm cara arwah maklang dulu.. Sesak nafas.. :'(
He is my very best uncle.. sbb ktorg adik beradik mnja jugak dgn arwah..
Arwah pergi dgn tenang, nampak spt sedang lena tidur sambil tersenyum..
Al Fatihah to arwah Dato' Azman Jamlus. Moga rohnya dicucuri Rahmat.. Amiinn..

Alhamdulillah.. Allah x beri kesedihan tu brpanjangan kan..?
X lama lpas tu, Allah hadirkan sahabatku, temanku, rakanku di rumah..
Kawan2 skola rendah.. hehe..
Rasa terubat cikit.. Perjumpaan yang sekejap tp bestt sgt..
Thanx 4 coming.. serius rindu gilerr kat korang.. hehe..

Byk lagi story tp rasa mcm da panjang sgt dah nih.. 
Nanti i story mory lagi eyh.. haha..

Sebenarnya, hidup kita ni Allah dah balancekan dah.. dalam suka mesti ada duka.. dlm Sedih mesti ada tawa kan..? So seberat mana kita diuji, bersyukurlah kerana Allah masih beri perhatian pada kita dgn ujian2NYA.. Jangan mengeluh n kuatkan semangat.. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...